چگونگی یک اتصال ایمن در مرورگرها

اتصال ایمن (https) نوعی از اتصال است که در آن اطلاعاتی که بین شما و اینترنت مبادله می‌شود قبل از فرستاده شدن رمزگذاری می‌گردد. در این صورت حتی اگر کسی هم بین راه قرار بگیرد و دزدکی به اطلاعات مبادله‌شده‌ی شما سرک بکشد نمی‌تواند مفهوم آن را درک کند چون رمزگذاری شده است.

بنابراین اگر می‌بینید که آدرس صفحه‌ی اینترنتی که مشاهده می‌کنید به جای https از http استفاده می‌کند، این احتمال وجود دارد که هنگامی که به حساب کاربری خود در این سایت‌های ناامن وارد می‌شوید (یعنی اتصال ناامن)، اطلاعات شما (مانند نام کاربری، رمز عبور و سایر اطلاعات حساس) توسط افراد شرور مشاهده شوند.

IE9

اکثر سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین مانند سرویس‌های ایمیل تحت وب (مثل جی‌میل)، شبکه‌های اجتماعی و غیره که همه روزه از آنها استفاده می‌کنیم هر دو حالت http و https را پشتیبانی می‌کنند اما برخی از آنها (مانند جی‌میل) حتی اگر شما هم http را وارد کرده باشید به صورت خودکار آن را به https تبدیل می‌کنند که این از نظر امنیتی بسیار خوب است.

با این وجود، برخی از سایت‌ها که امکان https را هم در کنار http دارند (مثل فیس‌بوک)، به اندازه‌ی جی‌میل به امنیت شما اهمیت نمی‌دهند و به صورت خودکار http را به https تبدیل نمی‌کنند که این یک نقطه‌ضعف امنیتی برای شما به شمار می‌رود.

امروز می‌خواهیم در مورد نحوه تبدیل خودکار http به https در انواع مرورگرهای مهم صحبت کنیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید مطمئن باشید که همواره در امنیت هستید (البته اگر سایت مورد نظر شما از https پشتیبانی بکند).

تبدیل خودکار اتصال ناامن به ایمن در مرورگر فایرفاکس:

یک افزونه خوب برای تبدیل اتصال ناامن به ایمن در فایرفاکس:

س از نصب و یکبار Restart کردن فایرفاکس، دکمه‌ی کوچکی به شکل R در نوار وضعیت فایرفاکس (پایین صفحه، دست چپ) ظاهر می‌شود. روی این دکمه راست‌ کلیک کرده و در پنجره‌ای که باز می‌شود دکمه‌ی Add را کلیک کنید.

در پنجره‌ی جدید، در قسمت Include Pattern وارد کنید:

^http://.*xyz.com(.*)$

و در قسمت Redirect to وارد کنید:

https://xyz.com$1

و گزینه Regular Expression را هم تیک بزنید. حال OK را بزنید و پنجره قبلی را هم ببندید. تمام شد.

تبدیل خودکار اتصال ناامن به ایمن در مرورگر اینترنت اکسپلورر:

اینترنت اکسپلورر از نظر امنیتی چندان تعریفی ندارد و تنها افزونه‌ای هم که برای تبدیل اتصال ناامن به ایمن برای این مرورگر نوشته شده است فقط فیس‌بوک را پشتیبانی می‌کند و امکان اینکه سایت دلخواه خود را به آن اضافه کنید وجود ندارد (این هم می‌تواند دلیل دیگری باشد برای اینکه یواش یواش از اینترنت اکسپلورر دست کشیده و از مرورگرهای بهتری مثل فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده کنید).

اجباری کردن اتصال ایمن فیس‌بوک در اینترنت اکسپلورر: اگر از کاربران اینترنت اکسپلورر هستید می‌توانید پس از کلیک روی لینک، دنبال دکمه‌ی install script در سمت راست بالای صفحه‌ی جدید بگردید و روی آن کلیک کنید تا نصب شود.

تبدیل خودکار اتصال ناامن به ایمن در مرورگر گوگل کروم:

اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید می‌توانید با افزودن پارامتر –force-https به برنامه، باعث شوید که تمامی اتصال‌ها به صورت ایمن انجام شوند (البته اینکار باعث می‌شود که اتصال‌های معمولی را نتوانید مشاهده کنید) اینکار علیرغم محدودیتی که در مشاهده سایت‌های معمولی (ناامن) دارد، اما روش بسیار خوبی برای اطمینان کامل از امن بودن تمام اتصالات شما در گوگل کروم به شمار می‌رود.

اما اگر به جای اینکار ترجیح می‌دهید از افزونه‌های گوگل کروم استفاده کنید، دو افزونه زیر برای اینکار وجود دارد:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد